Wszystko, co musisz wiedzieć o Chevroletie Volt – hybrydowym pionierze General Motors

  • 2025-05-30
  • admin
  • Możliwość komentowania Wszystko, co musisz wiedzieć o Chevroletie Volt – hybrydowym pionierze General Motors została wyłączona
  • Bez kategorii

Chevrolet Volt to jedno z najważniejszych aut w historii motoryzacji elektrycznej. Zadebiutował w 2010 roku jako pierwszy serialowo produkowany samochód hybrydowy plug-in (ładowany z gniazdka), który umożliwiał jazdę na czysto elektrycznym prądzie przez dłuższy dystans, a następnie przełączał się na spalinowy generator energii. Był prekursorem współczesnych pojazdów hybrydowych i odegrał kluczową rolę w popularyzacji elektromobilności.


Historia i geneza modelu

Chevrolet Volt powstał jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na ekologiczne samochody oraz zmieniające się przepisy dotyczące emisji CO₂. Projekt rozpoczął się jeszcze pod koniec lat 2000., a jego celem było stworzenie samochodu, który oferuje zakres działania typowy dla samochodów elektrycznych, ale bez ryzyka utknięcia z powodu wyczerpania baterii – dzięki wbudowanemu silnikowi spalinowemu pełniącemu funkcję generatora.

Pierwsza generacja Voltu trafiła do sprzedaży w USA w 2010 roku. Auto miało akumulator litowo-jonowy o pojemności 16 kWh, który umożliwiał dojazd na prądzie na odległość około 50–80 km (w zależności od warunków jazdy). Po wyczerpaniu energii, 1,4-litrowy silnik benzynowy uruchamiał generator, który napędzał silniki elektryczne.

W 2016 roku GM przedstawiła drugą generację Voltu – bardziej zaawansowaną technicznie, z większym zasięgiem elektrycznym (ok. 85 km) i nowoczesnym wnętrzem. Produkcja modelu została zakończona w 2019 roku, gdy firma skupiła się na całkowicie elektrycznych modelach jak Bolt EV.


Technologia i sposób działania

Chevrolet Volt to nie typowa hybryda jak np. Toyota Prius. To tzw. Extended-Range Electric Vehicle (EREV) – czyli samochód napędzany zawsze przez silniki elektryczne. Silnik spalinowy nie napędza bezpośrednio kół, tylko służy do ładowania baterii w locie. Dzięki temu Volt:

  • Może być ładowany z gniazdka (pełne naładowanie trwa ok. 4–5 godzin przy ładowarce 240 V),
  • Przez pierwsze kilkadziesiąt kilometrów zużywa zero paliwa,
  • Ma niskie emisje CO₂, nawet poniżej 40 g/km przy regularnym ładowaniu baterii.

Zalety posiadania Chevroleta Volt

  • Niskie koszty eksploatacji : Jazda na prądzie jest znacznie tańsza niż na benzynie – energia elektryczna kosztuje ułamki złotówki na 100 km.
  • Brak obawy o zasięg (range anxiety) : Jeśli bateria się wyczerpie, Volt nadal może jechać dzięki silnikowi spalinowemu.
  • Komfort jazdy : Cicha praca silników elektrycznych, płynne przyspieszenie, brak potrzeby wymiany oleju w układzie napędowym.
  • Podatki i ulgi : W wielu krajach Volt był objęty preferencjami podatkowymi, np. zwolnieniem z opłat rejestracyjnych lub rabatem przy zakupie.

Wady i ograniczenia

  • Mały bagażnik : Ze względu na umiejscowienie baterii w podłodze pojazdu, przestrzeń bagażowa była mniejsza niż w standardowych hatchbackach.
  • Cena używanych egzemplarzy : Choć Volt był dostępny z ulgami, pierwotna cena była wysoka – dziś na rynku wtórnym można znaleźć go w atrakcyjnych cenach.
  • Ograniczony wybór rynków : Volt był głównie dostępny w USA, Kanadzie i Japonii – w Europie nie był oficjalnie sprzedawany.

Dlaczego warto rozważyć Volt jako auto używane?

Choć produkcja Voltu została zawieszona, to nadal jest dobrym wyborem jako auto używane – szczególnie dla osób mieszkających w miastach, które mogą korzystać z ładowania codziennie. Dobre stanowiska Volty drugiej generacji z przebiegiem poniżej 100 000 km są dostępne już od kilku tysięcy euro. Ważne jednak, by sprawdzić stan baterii – niektóre modele mogą wymagać jej wymiany, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.