Volkswagen Phaeton – luksusowy niemiecki sedan, który nie docenił rynku

  • 2025-05-30
  • admin
  • Możliwość komentowania Volkswagen Phaeton – luksusowy niemiecki sedan, który nie docenił rynku została wyłączona
  • Bez kategorii

Wśród luksusowych modeli niemieckich producentów samochodów, Volkswagen Phaeton zajmuje szczególne miejsce. Był to symbol ambicji marki z Wolfsburga, mający konkurować z takimi autami jak BMW Serii 7 czy Mercedes CLS. Mimo że projekt technicznie się powiódł, komercyjnie nie osiągnął sukcesu. W tym poradniku dowiemy się, czym był Volkswagen Phaeton, jakie miał wersje, zalety i dlaczego został wycofany z produkcji.


Czym był Volkswagen Phaeton?

Volkswagen Phaeton to luksusowy sedan klasy premium, produkowany przez niemieckiego producenta w latach 2002–2016 oraz ponownie od 2019 do 2022 roku (w wersji elektrycznej jako Audi A8 e-tron quattro, choć ten projekt został zawieszony). Model ten był tworzony na wspólnej platformie z Audi A8 (platforma D3), a jego głównym celem było podniesienie prestiżu marki Volkswagen.

Nazwa „Phaeton” pochodzi od mitologicznego syna Heliosa, który próbował prowadzić rydwan słońca – symbolizuje więc ambicję i pragnienie dotarcia do nieba.


Historia modelu

Pierwsza generacja Volkswagena Phaetona została zaprezentowana w 2002 roku. Projekt ten był inicjatywą samego Ferdinanda Piëcha, wujka legendarnego Ferdinanda Porsche i ówczesnego szefa koncernu VW. Celem było stworzenie auta, które mogłoby dorównać najbardziej ekskluzywnym modelom segmentu premium.

Samochód budowano w specjalnie wybudowanym zakładzie w Dreźwie – tzw. Gläserne Manufaktur („Szklennej Manufakturze”), co miało podkreślać jego wyjątkowość.


Specyfikacje techniczne i dostępne wersje

Phaeton oferował szeroki wybór silników:

  • 4.2L V8 benzynowy (335 KM)
  • 6.0L W12 benzynowy (450 KM) – unikalna dla tego modelu konfiguracja
  • 5.0L V10 TDI (313 KM) – jeden z pierwszych dużych diesli w segmencie premium

Każda wersja napędzana była automatyczną skrzynią DSG o 6 biegach oraz systemem 4MOTION pełnego napędu na 4 koła. Dodatkowo pojazd wyposażony był w pneumatyczny system zawieszenia adaptacyjnego oraz elektronicznie sterowane amortyzatory.


Wyposażenie i wnętrze

Phaeton oferował najwyższej klasy standard wyposażenia, w tym:

  • skórzaną tapicerkę
  • klimatyzację trójstrefową
  • system multimedialny RNS 8
  • ogrzewane i wentylowane fotele
  • aktywne zawieszenie
  • ciche wnętrze dzięki doskonałej izolacji dźwiękowej

Za dodatkową opłatą można było zamówić np. marmurowe deski rozdzielcze lub specjalne tapicerki ze skóry Nappa.


Dlaczego Phaeton nie odniósł sukcesu?

Choć technicznie był świetnym samochodem, sprzedaż była rozczarowująca. Oto główne powody:

  • Brak rozpoznawalności marki Volkswagen w segmencie premium – klienci wolą kupować luksusowe auta u znanych marek takich jak Mercedes czy BMW.
  • Zbyt wysoka cena przy niskiej wartości rezygnacji – auto traciło dużo na wartości po zakupie.
  • Brak identyfikacji z modelem – Phaeton wyglądał zbyt neutralnie i nie przyciągał uwagi.
  • Niska rentowność produkcji – każdy egzemplarz przynosił straty firmie.

W związku z tym produkcję zakończono w 2016 roku, by wznowić ją tylko symbolicznie w 2019 roku jako część projektu Audi A8 e-tron quattro, który jednak został anulowany.