Volkswagen Phaeton – elegancja, technologia i prestiż niemieckiej inżynierii

  • 2025-05-30
  • admin
  • Możliwość komentowania Volkswagen Phaeton – elegancja, technologia i prestiż niemieckiej inżynierii została wyłączona
  • Bez kategorii

Volkswagen Phaeton (w polskich dokumentach czasem błędnie nazywany „Fayton”) to luksusowy sedan produkowany przez niemieckiego producenta samochodów Volkswagen w latach 2002–2016. Modelem tym marka chciała pokazać, że potrafi konkurować z takimi gigantami rynku premium jak Mercedes-Benz S-Class czy BMW Seria 7. Mimo wysokiej jakości wykonania, technologicznych rozwiązań i ekskluzywności, model nie odniósł sukcesu sprzedażowego, co doprowadziło do jego wycofania z produkcji. W 2020 roku jednak pojawiły się informacje o powrocie Phaetona jako wersji elektrycznej pod szyldem Volkswagen Trinity.


Historia i koncepcja

Początki projektu Phaetona sięgają lat 90., kiedy to Ferdinand Piëch, ówczesny prezes Rady Nadzorczej Volkswagena, postawił sobie ambitny cel: stworzyć samochód, który będzie miał najniższy możliwy poziom drgań i hałasu, a jednocześnie zapewni komfort na najwyższym poziomie. Projekt ten wymagał ogromnych nakładów finansowych – tylko dla tego modelu Volkswagen zainwestował ponad miliard marek niemieckich.

Do produkcji seryjnej przystąpiono w 2002 roku. Fabryka w Dreźnie została specjalnie dostosowana do montażu modelu – karoserie były malowane ręcznie, a wnętrza tapicerowane przez wykwalifikowanych rzemieślników.


Wersje silnikowe i wyposażenie

Phaeton oferował szeroki wybór silników:

  • Silniki benzynowe:
    • 3.2 V6 (240 KM)
    • 4.2 V8 (300 KM)
    • 5.0 W10 (300 KM) – unikalny dla Volkswagena
    • 6.0 W12 (420 KM) – wersja topowa, oparta na technologii Bentleego
  • Silniki wysokoprężne:
    • 5.0 TDI V10 (310 KM) – również dostępny w Bentleyu Continental TDI

Wszystkie wersje były dostępne z napędem na cztery koła (4MOTION) oraz automatyczną skrzynią biegów Tiptronic.

Wyposażyenie standardowe było godne klasy premium. Do opcji należały m.in.:

  • Klimatyzacja wielostrefowa z funkcją masażu foteli
  • Tapicerka ze skóry Vienna
  • System audio Dynaudio lub Bose
  • Oświetlenie adaptacyjne Xenon plus
  • Podgrzewane i chłodzone fotele
  • Tylny system rozrywkowy

Problemy i słabe strony

Pomimo wysokiej jakości wykonania, Phaeton miał kilka istotnych problemów:

  1. Wysoka cena przy niskim rozpoznaniu marki w segmencie premium – klient był bardziej skłonny wybrać Mercedesa lub BMW.
  2. Duże koszty utrzymania – części i serwis były drogie, a dostępność niektórych elementów ograniczona.
  3. Złożone układy mechaniczne i elektroniczne – wiele jednostek miało problemy z układem klimatyzacji, pompami paliwa, a także zawieszeniem pneumatycznym.
  4. Niska wartość rezydualna – modele traciły dużo na wartości już po kilku latach użytkowania.

Powrót? Elektryczny Volkswagen Trinity

Po zakończeniu produkcji w 2016 roku, w 2020 roku Volkswagen zapowiedział powrót modelu Phaeton, ale w nowej odsłonie – jako elektryczny sedan premium o nazwie Volkswagen Trinity . Nowy model ma być flagowym autem marki w epoce elektromobilności, zasiadając nad BMW iX i Mercedesem EQS.

Trinity ma mieć:

  • Zasięg powyżej 700 km (wg cyklu WLTP)
  • Czas ładowania do 10–30 minut dzięki architekturze 800V
  • Zaawansowaną automatykę jazdy (poziom L4 planowany na późniejsze wersje)
  • Produkcję w nowej fabryce w Wolfsburgu