Audi A4 B5 to jeden z najbardziej ikonicznych modeli niemieckiego producenta, który zapisał się w historii motoryzacji jako symbol jakości, nowoczesności i trwałości. W latach 1994–2001 Audi A4 B5 zastąpił legendarnego Audi 80, wprowadzając szereg innowacji technologicznych i nowoczesny design. Ten poradnik pomoże Ci poznać wszystko, co ważne: od silników, przez typowe usterki, po porady zakupowe i trendy na rynku używanych aut.
🔹 Audi A4 B5 – Krótka historia modelu
Audi A4 B5 to pierwsza generacja modelu A4, produkowana w latach 1994–2001. Był to przełomowy moment dla marki Audi – po raz pierwszy zastosowano nazwę „A4” (zamiast 80), wprowadzono nowoczesną platformę, napęd na wszystkie koła (quattro) i wiele innowacji technologicznych.
Kluczowe dane techniczne:
Lata produkcji | 1994–2001 |
Karoserie | Sedan (4 drzwi), Kombi (Avant), Cabriolet (od 1996) |
Nadwozie | Unibody (całoszkieletowe) |
Napęd | Przedni (FWD) lub na wszystkie koła (quattro) |
Platforma | PL45 (bazowana na VW Group B platform) |
Nadwozie | Projekt Hartmuth Weßlera, z wpływami designu Bauhaus |
A4 B5 był pierwszym modelem Audi z systemem MMI (pierwotna wersja), a także jednym z pierwszych aut w swojej klasie z systemem ESP (od 1997 r.).
🔹 Wersje karoserii i specjalne edycje
Audi A4 B5 był dostępny w trzech wersjach nadwozia:
- Sedan (4 drzwi) – najpopularniejsza wersja, oferowana w wielu wariantach wyposażenia.
- Avant (kombi) – idealny wybór dla rodzin, cechuje się dużym bagażnikiem (505–1510 litrów).
- Cabriolet – luksusowy kabriolet produkowany we współpracy z Karosserie Baur, dostępny od 1996 roku.
Edycje specjalne:
- A4 Sport – sportowe zawieszenie, opony RunFlat, sportowy wygląd.
- A4 Avant RS4 (B5) – Legenda! 380 KM, silnik V6 2.7 T (z TT), produkcja: 1999–2001, tylko 600 egzemplarzy w wersji 4.2 V8.
- A4 1.8T SE, S-line – wersje z podkreślonym sportowym charakterem.
⚠️ Ciekawostka: RS4 B5 to jedno z najbardziej pożądanych i najdroższych używanych Audi na świecie. Nowe egzemplarze przekraczają 100 000 zł, a stan idealny może kosztować nawet 200 000 zł.
🔹 Silniki – jakie były dostępne?
Audi A4 B5 oferował szeroką gamę silników benzynowych i wysokoprężnych. Poniżej zestawienie najważniejszych jednostek:
🔧 Silniki benzynowe (wybrane)
1.6 | 1595 cm³ | 101 KM | 140 Nm | 1994–1997 | Podstawowy, rzadko spotykany |
1.8 20V | 1781 cm³ | 125 KM | 170 Nm | 1995–1998 | Wiarygodny, prosty w serwisie |
1.8T 20V | 1781 cm³ | 150 KM / 170 KM / 180 KM | 210–235 Nm | 1997–2001 | Najpopularniejszy, ale wymaga dbałości |
2.4 V6 | 2393 cm³ | 170 KM | 225 Nm | 1996–2000 | Płynny, ale żarłoczny |
2.8 V6 30V | 2776 cm³ | 193 KM / 225 KM | 270–280 Nm | 1997–2001 | Luksusowy, zespół z A6/A8 |
2.7 T V6 (RS4) | 2671 cm³ | 380 KM | 440 Nm | 1999–2001 | Legendarne turbo, tylko w RS4 |
🛠️ Silniki wysokoprężne (diesel)
1.9 TDI ASV | 1896 cm³ | 110 KM | 235 Nm | 1998–2001 | Najpopularniejszy TDI, oszczędny |
1.9 TDI AEE | 1896 cm³ | 90 KM | 210 Nm | 1996–1998 | Pierwsza generacja TDI |
2.5 TDI V6 | 2496 cm³ | 150 KM | 310 Nm | 1998–2001 | Mocny, ale droższy w utrzymaniu |