Audi A4 B5 – Kompletny przewodnik po legendarnym modelu (1994–2001)

  • 2025-08-29
  • admin
  • Możliwość komentowania Audi A4 B5 – Kompletny przewodnik po legendarnym modelu (1994–2001) została wyłączona
  • Bez kategorii

Audi A4 B5 to jeden z najbardziej ikonicznych modeli niemieckiego producenta, który zapisał się w historii motoryzacji jako symbol jakości, nowoczesności i trwałości. W latach 1994–2001 Audi A4 B5 zastąpił legendarnego Audi 80, wprowadzając szereg innowacji technologicznych i nowoczesny design. Ten poradnik pomoże Ci poznać wszystko, co ważne: od silników, przez typowe usterki, po porady zakupowe i trendy na rynku używanych aut.


🔹 Audi A4 B5 – Krótka historia modelu

Audi A4 B5 to pierwsza generacja modelu A4, produkowana w latach 1994–2001. Był to przełomowy moment dla marki Audi – po raz pierwszy zastosowano nazwę „A4” (zamiast 80), wprowadzono nowoczesną platformę, napęd na wszystkie koła (quattro) i wiele innowacji technologicznych.

Kluczowe dane techniczne:

Lata produkcji1994–2001
KaroserieSedan (4 drzwi), Kombi (Avant), Cabriolet (od 1996)
NadwozieUnibody (całoszkieletowe)
NapędPrzedni (FWD) lub na wszystkie koła (quattro)
PlatformaPL45 (bazowana na VW Group B platform)
NadwozieProjekt Hartmuth Weßlera, z wpływami designu Bauhaus

A4 B5 był pierwszym modelem Audi z systemem MMI (pierwotna wersja), a także jednym z pierwszych aut w swojej klasie z systemem ESP (od 1997 r.).


🔹 Wersje karoserii i specjalne edycje

Audi A4 B5 był dostępny w trzech wersjach nadwozia:

  1. Sedan (4 drzwi) – najpopularniejsza wersja, oferowana w wielu wariantach wyposażenia.
  2. Avant (kombi) – idealny wybór dla rodzin, cechuje się dużym bagażnikiem (505–1510 litrów).
  3. Cabriolet – luksusowy kabriolet produkowany we współpracy z Karosserie Baur, dostępny od 1996 roku.

Edycje specjalne:

  • A4 Sport – sportowe zawieszenie, opony RunFlat, sportowy wygląd.
  • A4 Avant RS4 (B5)Legenda! 380 KM, silnik V6 2.7 T (z TT), produkcja: 1999–2001, tylko 600 egzemplarzy w wersji 4.2 V8.
  • A4 1.8T SE, S-line – wersje z podkreślonym sportowym charakterem.

⚠️ Ciekawostka: RS4 B5 to jedno z najbardziej pożądanych i najdroższych używanych Audi na świecie. Nowe egzemplarze przekraczają 100 000 zł, a stan idealny może kosztować nawet 200 000 zł.


🔹 Silniki – jakie były dostępne?

Audi A4 B5 oferował szeroką gamę silników benzynowych i wysokoprężnych. Poniżej zestawienie najważniejszych jednostek:

🔧 Silniki benzynowe (wybrane)

1.61595 cm³101 KM140 Nm1994–1997Podstawowy, rzadko spotykany
1.8 20V1781 cm³125 KM170 Nm1995–1998Wiarygodny, prosty w serwisie
1.8T 20V1781 cm³150 KM / 170 KM / 180 KM210–235 Nm1997–2001Najpopularniejszy, ale wymaga dbałości
2.4 V62393 cm³170 KM225 Nm1996–2000Płynny, ale żarłoczny
2.8 V6 30V2776 cm³193 KM / 225 KM270–280 Nm1997–2001Luksusowy, zespół z A6/A8
2.7 T V6 (RS4)2671 cm³380 KM440 Nm1999–2001Legendarne turbo, tylko w RS4

🛠️ Silniki wysokoprężne (diesel)

1.9 TDI ASV1896 cm³110 KM235 Nm1998–2001Najpopularniejszy TDI, oszczędny
1.9 TDI AEE1896 cm³90 KM210 Nm1996–1998Pierwsza generacja TDI
2.5 TDI V62496 cm³150 KM310 Nm1998–2001Mocny, ale droższy w utrzymaniu