Volkswagen Polo II – poradnik dla miłośników klasyki

Wśród legendarnych modeli niemieckiego koncernu Volkswagen, Volkswangen Polo II wyróżnia się jako jeden z najbardziej charakterystycznych samochodów drugiej połowy lat 80. i początku lat 90. To druga generacja kompaktowego hatchbacka, który zapewniał nie tylko niezawodność i praktyczność, ale także klimat nostalgii dla wielu kierowców do dziś.


1. Historia modelu

Volkswagen Polo II został zaprezentowany po raz pierwszy w 1981 roku i produkowany był do 1994 roku. Był kontynuatorem sukcesu pierwszej generacji, ale oferował nowocześniejszą stylistykę oraz znacznie rozbudowaną gamę silników. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, Polo II cechował bardziej prostoliniowy, „kwadratowy” wygląd, który przypominał styl VW Golf I.

Samochód był produkowany w różnych wersjach nadwoziowych: trzydrzwiowy hatchback (najpopularniejszy), pięciodrzwiowy hatchback oraz czterodrzwiowy sedan (w niektórych krajatach). W Polsce największą popularnością cieszyła się wersja trzydrzwiowa z silnikiem benzynowym 1.3 lub 1.6 oraz diesla TD.


2. Silniki i osiągi

Polo II oferował szeroką gamę silników benzynowych i wysokoprężnych:

Silniki benzynowe:

  • 1.0 l (55 KM) – podstawowa wersja, często używana w wersji Basic
  • 1.3 l (60 KM) – popularny w Polsce, doskonały do codziennego użytkowania
  • 1.6 l (75 KM) – bardziej dynamiczna opcja, szczególnie w wersji GT

Silniki wysokoprężne:

  • 1.6 TD (50 KM) – ekonomiczny, idealny na dłuższe dystanse
  • 1.6 TDI (70 KM) – dostępny od połowy lat 90., rzadkość wśród egzemplarzy w Polsce

Osiągi były typowe dla aut tej klasy – wersja 1.3 benzyna osiągała maksymalną prędkość ok. 145 km/h, a TD mogła sięgnąć 155 km/h. Silniki były bardzo trwałe i łatwo je serwisować dzięki powszechnej dostępności części.


3. Wyposażenie i wnętrze

Polo II miał bardzo proste wnętrze, które było jednak funkcjonalne. Podstawowa wersja Basic miała ograniczone wyposażenie – brak np. elektrycznych szyb czy wspomagania kierownicy. Starsze modele miały nawet plastikową deski rozdzielczej bez miękkich elementów.

Starsze wersje mogły być wyposażone w:

  • Klimatyzację (opcja)
  • Radio
  • Częściowo chromowane listwy
  • Stożkowe koła aluminiowe (GT)

4. Eksploatacja i serwis

Jednym z największych atutów Volkswagena Polo II jest jego trwałość . Przy odpowiednim utrzymaniu może jeździć nawet po 30+ latach. Najczęstsze usterki to:

  • Zawieszenie – amortyzatory i tuleje mogą zużywać się z czasem
  • Rdza – szczególnie w miejscach takich jak próg drzwi, nadkola i spód pojazdu
  • Elektryka – starsze instalacje mogą mieć problemy z przekaźnikami czy przełącznikami

Zamienne części są łatwe do zdobycia – wiele warsztatów specjalizuje się w naprawie tego modelu, a rynki motoryzacyjne pełne są oryginalnych i zamiennikowych komponentów.


5. Ceny i wartość kolekcjonerska

Obecnie VW Polo II staje się przedmiotem zainteresowania entuzjastów starych aut. W Polsce można znaleźć egzemplarze w bardzo różnym stanie – od „na części” po całkiem dobrze utrzymane. Ceny wahają się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych, zależnie od stanu technicznego i zachowania lakieru.

Modele GT oraz te o niskim przebiegu mają większą wartość, zwłaszcza jeśli zostały zadbane przez właścicieli.