Volkswagen Phaeton (w polskich dokumentach czasem błędnie nazywany „Fayton”) to luksusowy sedan produkowany przez niemieckiego producenta samochodów Volkswagen w latach 2002–2016. Modelem tym marka chciała pokazać, że potrafi konkurować z takimi gigantami rynku premium jak Mercedes-Benz S-Class czy BMW Seria 7. Mimo wysokiej jakości wykonania, technologicznych rozwiązań i ekskluzywności, model nie odniósł sukcesu sprzedażowego, co doprowadziło do jego wycofania z produkcji. W 2020 roku jednak pojawiły się informacje o powrocie Phaetona jako wersji elektrycznej pod szyldem Volkswagen Trinity.
Historia i koncepcja
Początki projektu Phaetona sięgają lat 90., kiedy to Ferdinand Piëch, ówczesny prezes Rady Nadzorczej Volkswagena, postawił sobie ambitny cel: stworzyć samochód, który będzie miał najniższy możliwy poziom drgań i hałasu, a jednocześnie zapewni komfort na najwyższym poziomie. Projekt ten wymagał ogromnych nakładów finansowych – tylko dla tego modelu Volkswagen zainwestował ponad miliard marek niemieckich.
Do produkcji seryjnej przystąpiono w 2002 roku. Fabryka w Dreźnie została specjalnie dostosowana do montażu modelu – karoserie były malowane ręcznie, a wnętrza tapicerowane przez wykwalifikowanych rzemieślników.
Wersje silnikowe i wyposażenie
Phaeton oferował szeroki wybór silników:
- Silniki benzynowe:
- 3.2 V6 (240 KM)
- 4.2 V8 (300 KM)
- 5.0 W10 (300 KM) – unikalny dla Volkswagena
- 6.0 W12 (420 KM) – wersja topowa, oparta na technologii Bentleego
- Silniki wysokoprężne:
- 5.0 TDI V10 (310 KM) – również dostępny w Bentleyu Continental TDI
Wszystkie wersje były dostępne z napędem na cztery koła (4MOTION) oraz automatyczną skrzynią biegów Tiptronic.
Wyposażyenie standardowe było godne klasy premium. Do opcji należały m.in.:
- Klimatyzacja wielostrefowa z funkcją masażu foteli
- Tapicerka ze skóry Vienna
- System audio Dynaudio lub Bose
- Oświetlenie adaptacyjne Xenon plus
- Podgrzewane i chłodzone fotele
- Tylny system rozrywkowy
Problemy i słabe strony
Pomimo wysokiej jakości wykonania, Phaeton miał kilka istotnych problemów:
- Wysoka cena przy niskim rozpoznaniu marki w segmencie premium – klient był bardziej skłonny wybrać Mercedesa lub BMW.
- Duże koszty utrzymania – części i serwis były drogie, a dostępność niektórych elementów ograniczona.
- Złożone układy mechaniczne i elektroniczne – wiele jednostek miało problemy z układem klimatyzacji, pompami paliwa, a także zawieszeniem pneumatycznym.
- Niska wartość rezydualna – modele traciły dużo na wartości już po kilku latach użytkowania.
Powrót? Elektryczny Volkswagen Trinity
Po zakończeniu produkcji w 2016 roku, w 2020 roku Volkswagen zapowiedział powrót modelu Phaeton, ale w nowej odsłonie – jako elektryczny sedan premium o nazwie Volkswagen Trinity . Nowy model ma być flagowym autem marki w epoce elektromobilności, zasiadając nad BMW iX i Mercedesem EQS.
Trinity ma mieć:
- Zasięg powyżej 700 km (wg cyklu WLTP)
- Czas ładowania do 10–30 minut dzięki architekturze 800V
- Zaawansowaną automatykę jazdy (poziom L4 planowany na późniejsze wersje)
- Produkcję w nowej fabryce w Wolfsburgu