Chevrolet Corvette to jedna z najbardziej ikonicznych marek samochodów sportowych w historii motoryzacji. W latach 80. i na początku lat 90. swoje miejsce w sercach fanów zapewnił sobie model Corvette C4 – czwarta generacja legendarnego auta. W tym poradniku dowiemy się, dlaczego C4 nadal cieszy się popularnością wśród entuzjastów, jakie ma cechy charakterystyczne oraz jak o niego zadbać.
Historia Chevroleta Corvette C4
Czwarta generacja Corvetty została zaprezentowana w 1983 roku jako model rocznika 1984, zastępując starszego C3. Był to przełomowy moment dla całej marki – C4 został zaprojektowany od podstaw z myślą o nowoczesnym podejściu do inżynierii i stylu. Projekt ten miał przywrócić Corvettie jej pozycję jako jednego z najlepszych samochodów sportowych świata.
Produkcja trwała od 1983 do 1996 roku, a przez ten czas powstało ponad 240 tysięcy egzemplarzy. C4 był pierwszym Corvettem wyposażonym w całkowicie nowoczesny szybkość przekazu informacji system pokładowy, plastikowe nadwozie (np. tylny zderzak), elektroniczną kontrolę zawieszenia, ABS i wiele innych innowacji technologicznych.
Silniki i osiągi
W ciągu swojej produkcji C4 otrzymał kilka różnych wersji silników:
- L83 5.7 V8 (1985–1990) – karburatorowy silnik o mocy 200 KM
- LT1 5.7 V8 (1992–1996) – silnik z układem chłodzenia płynowego głowic, dający 300 KM
- LS1 (od 1997 r., tylko prototypy) – zapowiadał zmiany dla kolejnej generacji
Najbardziej prestiżową wersją była seria ZR-1 , produkowana w latach 1990–1995, znana również jako „King of the Hill”. Z napędzanym przez Lotusa silnikiem LT5 o mocy do 375 KM (z dodatkowym pakietem „Dzikim Lądowiskiem”) C4 ZR-1 był w stanie osiągnąć prędkość maksymalną powyżej 310 km/h.
Wyposażenie i technologia
Corvette C4 był pierwszym modelem tej serii, który wprowadził zaawansowaną technologię do wnętrza pojazdu:
- Cyfrowy wyświetlacz informacji
- Elektronicznie sterowane zawieszenie (FE3)
- ABS i wspomaganie kierownicy
- Klimatyzacja
- Opony szerokiej bazy (Z51 Performance Package)
Samochód był dostępny zarówno jako coupé z dachem twardym, jak i roadster z miękkim dachem. We wnętrzu znajdowały się komfortowe fotele, ergonomia była nowocześniejsza niż w poprzednich generacjach.
C4 jako kolekcjonerski egzemplarz
Obecnie, po wielu latach od zakończenia produkcji, C4 staje się przedmiotem kolekcjonerskim, zwłaszcza modele z pakietem ZR-1 lub edycje specjalne takie jak:
- Callaway Twin-Turbo
- Pace Car Edition
- 10th Anniversary Edition
Ceny używanych egzemplarzy zależą od stanu, przebiegu i wyposażenia. Modele z niskim przebiegiem i pełnym historią serwisu mogą osiągać wysokie wartości na aukcjach.
Serwis i utrzymanie
Posiadanie Corvetty C4 wiąże się z koniecznością regularnego serwisowania i dbałości o szczegóły:
- Silnik V8 – choć wytrzymały, wymaga regularnej wymiany oleju i filtra.
- Systemy elektroniczne – starsze układy mogą być podatne na uszkodzenia; warto sprawdzić działanie wszystkich wyświetlaczy i czujników.
- Zawieszenie – elementy można znaleźć w sprzedaży, ale lepiej korzystać z części jakości OEM.
- Korozja – mimo że karoseria jest plastikowa, metalowe elementy podwozia mogą rdzewieć.
W Polsce i Europie istnieje rosnąca społeczność fanów Corvetty, co ułatwia dostęp do części i ekspertyz.