Chevrolet Kalos to kompaktowy samochód osobowy produkowany przez koncern General Motors w latach 2002–2011. Modelem tym zarządzały różne marki (np. Daewoo jako Matiz II), ale największą popularność zdobył pod szyldem Chevroleta, zwłaszcza w Europie. W Polsce Kalos był często wybierany jako pierwszy samochód lub auto miejskie dzięki niskiej cenie, niewielkim wymiarom i prostocie konstrukcji.
Historia modelu
Chevrolet Kalos powstał jako następca Daewoo Matiz I i zadebiutował w 2002 roku. Projekt został opracowany przez GM Korea Technology Center. Model ten miał zastąpić starsze modele i zapewnić klientom nowoczesny, tani w utrzymaniu pojazd miejski. Produkcję zakończono w 2011 roku, zastępując Kalosa modelem Spark.
Wersje nadwoziowe i wyposażenie
Kalos oferowany był w dwóch wersjach nadwozia:
- 3-drzwiowy hatchback – bardziej sportowy wygląd, lepszy dostęp do bagażnika.
- 5-drzwiowy hatchback – większy bagażnik i większa przydatność rodzinna.
Samochód nie był bogato wyposażony, jednak w zależności od wersji wyposażenia (Base, LS, LT) można było trafić na:
- klimatyzację
- elektryczne szyby
- centralny zamek
- radio CD
- ABS
Silniki i osiągi
Kalos był napędzany przez jedynie dwa silniki benzynowe:
✅ Silnik 1.0l (995 cm³)
- Moc: 51 KM
- Prędkość maksymalna: ok. 150 km/h
- Zuzycie paliwa: ok. 4,5–6 l/100 km (w zależności od trybu jazdy)
✅ Silnik 1.2l (1248 cm³)
- Moc: 75 KM
- Prędkość maksymalna: ok. 165 km/h
- Zużycie paliwa: ok. 5–7 l/100 km
Oba silniki były czterocylindrowe, chłodzone cieczą, z układem SOHC. Napęd przekazywany był na przednią oś. Do wyboru była 5-biegowa manualna skrzynia biegów.
Zalety Chevroleta Kalosa
🔹 Niska cena zakupu – obecnie można znaleźć egzemplarze za kilka tysięcy złotych.
🔹 Tani serwis i części – dzięki popularności modelu, części są łatwo dostępne.
🔹 Małe zużycie paliwa – szczególnie przy silniku 1.0.
🔹 Prosta konstrukcja – łatwy do naprawy nawet dla amatora.
🔹 Małe gabaryty – idealny do miasta i parkowania.
Wady Chevroleta Kalosa
❌ Słabej jakości materiały wnętrza – plastik i inne elementy szybko się zużywają.
❌ Ograniczone bezpieczeństwo – brak ESP, tylko ABS w wyższych wersjach.
❌ Słaby komfort jazdy – sztywna amortyzacja i słaba izolacja hałasu.
❌ Mniejsza przestrzeń w środku – nie jest komfortowy dla wysokich osób.
❌ Brak technologii wspomagających – brak asystentów takich jak w nowych autach.
Czy warto kupić używany Chevrolet Kalos?
Chevrolet Kalos to dobry wybór jako drugoplanowy samochód , np. do krótkich przejazdów po mieście lub jako auto szkolne. Nie nadaje się jednak do częstego użytkowania na trasach ani dla osób poszukujących komfortu i bezpieczeństwa.
Przed zakupem warto sprawdzić:
- stan techniczny silnika (czy nie dymi, czy nie stuka)
- historię serwisową
- stan zawieszenia i układu hamulcowego
- ewentualne kolizje