Chevrolet Corvette C6 to szósta generacja legendarnego amerykańskiego muscle caru, produkowana przez General Motors w latach 2005–2013. Jest uznawana za jeden z najlepiej zaprojektowanych i najbardziej dostępnych modeli Corvetty w historii. W tym poradniku dowiemy się, dlaczego C6 jest tak ceniona przez entuzjastów motoryzacji i jakie są jej najważniejsze cechy.
Historia i kontekst
Corvette C6 zadebiutowała w 2004 roku jako model rocznika 2005. Była kontynuacją tradycji stworzenia szybkiego, lekkiego i stylowego roadstera, ale jednocześnie miała być bardziej codziennym samochodem niż poprzedniki. Projekt C6 miał również obniżyć koszty produkcji, zachowując przy tym wysoki poziom technologii i osiągów.
C6 była pierwszą Corvettą od czasów C3 (1968–1982), która nie była dostępna jako kabriolet z miękkim dachem – przynajmniej na początku. Kabriolet powrócił w 2006 roku jako wersja droptop. Z kolei w 2009 roku pojawiła się nowa odmiana – Corvette Grand Sport , a w 2010 roku debiutował superszybki Z06 i jeszcze bardziej ekstremalny ZR1 .
Silniki i osiągi
Corvette C6 oferowała kilka opcji silnikowych:
- LS2 V8 6.0L – podstawowy silnik w modelach coupe i kabriolet, o mocy 400 KM i 549 Nm momentu obrotowego.
- LS3 V8 6.2L – wprowadzony w 2008 roku, zwiększył moc do 430 KM (lub 436 KM w Z06).
- LS7 V8 7.0L – specjalny silnik dla wersji Z06, największy sześciocylindrowy V8 w historii Corvetty, o mocy 505 KM i 637 Nm.
- LS9 V8 6.2L z kompresorem – montowany w modelu ZR1, rozwijał 638 KM i 819 Nm, umożliwiając osiągnięcie prędkości ponad 320 km/h.
Wszystkie modele były dostępne z manualną skrzynią biegów 6-st. (standardowo), a niektóre wersje mogły mieć automatyczny zestaw 6-biegowy.
Styling i wnętrze
Projekt kadłuba C6 był znacząco nowocześniejszy niż poprzednicy. Projektanci postawili na aerodynamiczność i nowoczesność. Przód pojazdu charakteryzował się ostrymi liniami i dynamicznymi reflektorami, a tył zdobiły duże, eliptyczne lampy LED.
Wnętrze zostało gruntownie odświeżone – zastosowano lepsze materiały, bardziej ergonomiczne fotele i rozbudowane wyposażenie. Mimo sportowego nastawienia, C6 oferowała wystarczającą wygode do codziennego użytkowania.
Wersje wyposażeniowe
1. Coupe i Kabriolet
Podstawowa forma nadwoziowa – coupe oraz kabriolet dostępne z różnymi pakietami wyposażenia.
2. Corvette Z06
Najbardziej sportowa wersja C6, lżejsza i szybsza dzięki zastosowaniu elementów z włókna węglowego, aluminiowej konstrukcji i większemu silnikowi LS7.
3. Corvette ZR1
Tak zwany „King of the Hill” – wersja najwyższej klasy z kompresorem LS9, chłodnicą oleju, szerokimi felgami i agresywnym spojlerem tylnym.
4. Grand Sport
Połączenie siły Z06 i stabilności Coupe. Idealny do jazdy po torze i ulicach. Dostępny zarówno w wersji coupe, jak i kabriolet.
Jazda i prowadzenie
Corvette C6 oferuje bardzo precyzyjne kierowanie, twardą, ale kontrolowaną jeździelną oraz doskonałe przyczepności. Dzięki systemowi MagnaRide (dostępnemu opcjonalnie) zawieszenie potrafi dostosować się do warunków drogowych w czasie rzeczywistym.
Samochód jest wyjątkowo stabilny na prostych, a jego rozkład masy 51/49% (przód/tył) sprzyja neutralnej reakcji na zakrętach.
Serwis i utrzymanie
Choć Chevrolet Corvette C6 oparta jest na solidnej technice mechanicznej, to jako samochód sportowy wymaga regularnego serwisu. Najczęstsze problemy mogą dotyczyć:
- układu klimatyzacji
- zużycia opon (szczególnie w Z06/ZR1)
- problemów z elektroniką (głównie starszych modeli)
Silniki V8 są jednak bardzo trwałe i przy odpowiednim utrzymaniu mogą przebiegać nawet powyżej 200 tys. km bez większych napraw.
Ceny i dostępność
Na rynku polskim ceny używanych Corvet C6 zależą od wersji, stanu, przebiegu i rocznika:
- Podstawowa wersja coupe: ok. 150 000 – 200 000 zł
- Kabriolet: ok. 180 000 – 250 000 zł
- Grand Sport: ok. 250 000 – 300 000 zł
- Z06: ok. 300 000 – 400 000 zł
- ZR1: powyżej 400 000 zł
Corvette C6 to samochód idealny dla miłośników szybkich aut, którzy chcą czegoś nietypowego i pełnego emocji.